TÁMOP 3.1.4/08.2 - Köröstarcsa Község Önkormányzata Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény - Önálló intézményi innováció
|
.
.
Cél: Az őszről és az évszakot
érintő népszokásokról eddig szerzett tanult ismeretek felhasználása,
kibővítése és ezek gyakorlati alkalmazása
Fejlesztendő kompetenciák:
Szociális – vitakészség, tolerancia, illem, empátia, véleményalkotás
Kommunikációs- beszédkészség, szövegalkotás, írásbeli kifejezőképesség,
előadói képesség, véleményalkotás
Személyes – saját vélemény előadása, megfogalmazása, befogadó készség,
önismeret, önfejlesztési képesség
Kognitív képesség – kíváncsiság, anyanyelvi beszéd, gondolkodási képesség,
tudásszerző tanulási képesség
|
|
.
.
Probléma: egészséges életmód
Egészséges életmódra felkészítés - A mozgás fontosságának tudatosítása
A településen lévő egészségügyi Intézményekkel való kapcsolatfelvétel
|
|
.
.
Az intézményünk 2000 óta vesz részt a
befogadás és integrálás tevékenységében, a törvény által előírt keretek
között. Az integrált tanulók rehabilitációs tevékenységének minél jobb
kibontakozását egy jól felszerelt tanulóbarát fejlesztő szoba segíti. Itt a
tanulók délutáni foglalkozások keretében is megkapják a számukra szükséges
plusz fejlesztést. Az SNI tanulók beilleszkedését már első osztálytól
folyamatosan figyelemmel kísérjük és a megfelelő szakember segítségével a
pedagógusok is felkészülnek a fogadásukra
|
|
.
.
A játszók a kör kerületén, a körvonal
irányában párosával egymással szemben állnak. A játékvezető utasítására
egyszerre indul a csoport. A párok tagjai kezet fognak, nevüket mondják,
majd egymással ellentétes irányban haladnak a kör kerületén. Sorban kezet
fognak a velük ellentétes irányban haladókkal. /Figyelem: mivel kerülgetik
egymást, minden második kézfogás halkézzel történik!/ A játék tempója miatt
csak az utónevet mondják. Fontos a közös ritmus! Ha egyetlen résztvevő
téveszt, az egész csoport munkája megakad. Minden kézfogásnál történjen meg
a bemutatkozás. A játék vezetője felhívhatja a figyelmet a játék kapcsán a
bemutatkozás szabályaira. Több módon lehet variálni a játékot. Pl.:
|
|
.
.
A halmozottan hátrányos helyzetű
gyermekek iskolai sikerességének záloga a megfelelő minőségű és időtartamú
óvodáztatásuk. Az iskoláskor kezdetéig a gyerekek fejlődésének üteme messze
meghaladja a későbbi életszakaszok fejlődésének sebességét. Az élet első
évei meghatározó jelentőségűek az idegrendszer, a tanulás, az adaptációs
készségek alakulásában. Az alapvető készségek, melyek a sikeres iskolakezdés
feltételei, kisgyermekkorban, óvodáskorban az agyi érési folyamatok
lezárulásáig - megterhelés nélkül - rendkívül hatékonyan fejleszthetőek. A
kisgyermekkorban történő pedagógiai támogatás jelentősen csökkentheti a
későbbi iskolai kudarcok kialakulását. Cél: Az iskola csökkentse a tanulók
között iskolába lépéskor meglévő – az elsődleges szocializáció eltéréseiből
fakadó - társadalmi, mentális és képességbeli különbségeket.
|
|
.
.
A művészeti tevékenység magában
hordozza a személyiségformálás specifikus lehetőségét.
Valljuk, hogy személyiséget formálni csak az egész személyiségre hatni tudó
művészetek jelenlétével lehet. A művészetek táplálják a növendékek kialakuló
érzésvilágát, egyfajta minőségre való igényességet alakítanak ki bennük, s
egyben szűrőként is szolgálnak az őket ma érő ingerözönben. A művészeti
nevelés biztosítja a személyes tapasztalatszerzést, mint tanulási módszert.
A tanulók élményszerűen tapasztalják meg a művészeti stílusok és irányzatok
sokszínűségét.
|
|
.
.
Cél: A télről, az adventi és a
karácsonyi népszokásokról szerzett ismeretek bővítése, rendszerezése. Ezek
gyakorlati alkalmazása. Tér és idő. A periodikus idő szerepe az ember
életében. Az ünnepek meghatározó szerepe az emberi élet periódusaiban.
Szabályok A szabályok betartása kiszámíthatóvá, biztonságosabbá teszik
kapcsolatainkat. Fejlesztendő kompetenciák: Szociális – empátia, tolerancia,
illemszabályok betartása Kommunikációs- szóbeli és írásbeli
kifejezőképesség, véleményalkotás, vitakészség, kommunikációs szerepcsere.
|
|
,
,
A probléma
megjelölése: Gyermekeink olyan közegben nőnek fel, amely nem tesz
különbséget városi és falusi életforma között. A városi és a falusi gyerek
egyformán a televízió és a számítógép előtt tölti idejének jelentős részét.
S ha teheti hamburgert eszik. A falusi lét főként negatívumként jelenik meg.
Utazni kell, ha plázázni akarunk, ha középiskolába járunk. Kevés a
munkalehetőség. Szóba sem jönnek a falusi lét értékei. Így a közösség
biztonsága, az egymásra figyelés, a szokások megtartásából adódó nyugalom-
és biztonságérzet. A természet közeli életmód előnyei
|
|
.
.
Miért választottuk ezt a területet?
Iskolánk kistelepülésen működő iskola. Ennek egyik sajátossága, hogy
központi szerepet játszik a község kulturális életében. Az iskola adja a
műsort a községi ünnepségeken – március 15-én, október 23-án -, s az iskola
kulturális rendezvényei is a leglátogatottabb programok. Ezen kívül
gyermekeink adnak műsort az idősek napján, anyák napján s mindenféle civil
szervezet által rendezett ünnepségen. Ez mutatja, hogy Köröstarcsán nagy
kereslet mutatkozik az iskola művészeti tevékenysége iránt. Adottságaink is
kivételesen jók, különösen a nevelőtestületi és a tanulólétszámhoz
viszonyítottan. Kiválóra minősített művészeti iskolánkat etnográfusi
diplomával is rendelkező művésztanár vezeti. Tanulóink rajzpályázatokon
kiváló eredményeket érnek el.
|
|
.
.
Mi sokféle szempontból közelítettünk
ehhez a témához. Annak a családnak, amelyiknek az anyagi lehetőségei szűkek
az első megtakarítási lehetőség a kultúrára fordított pénz. Nem fognak
könyvet vásárolni, színházba, moziba, kirándulni menni. Nem fognak külön
tanárt fogadni, ha gyermekük nem boldogul. Ennek az innovációnak az a célja,
hogy bemutassuk, mi milyen egyéni illetve kiscsoportos fejlesztést tervezünk
diákjainknak, hogy iskolánk elvégzése után felkészülten magabiztosan
folytathassák tanulmányaikat a középiskolában.
|
|
,
,
Miért választottuk ezt a területet?
Társadalmunk átalakulásával megváltozott a falu közössége is. A
munkanélküliség magas aránya felerősíti a társadalmi feszültségeket.
Megváltozott a család struktúrája. Ritka az együtt lakó biztonságot adó nagy
család, ahol mintát kaphat a gyerek viselkedési kultúrák elsajátítására. Nem
tudja megtanulni, hogyan kell egymáshoz alkalmazkodni. Hogyan kell
tekintettel lenni a másikra. A családok többségében 1, legfeljebb 2 gyerek
van. Sokukat egyedülálló szülő neveli. Így könnyen adódik az a helyzet, hogy
minden a gyerek körül forog. Mindenki az ő parancsait lesi. A szülő így
próbálja kárpótolni a hiányzó szülőtársat, vagy az eddig megszokott anyagi
javakat. Ezért a gyerekek elég nagy százaléka nem akar, és nem tud
szabályokat betartani. Az önérvényesítési törekvéseit minden elé helyezi.
|
|
.
,
Miért választottuk ezt a területet?
Iskolánk kistelepülésen működő iskola. Ennek egyik sajátossága, hogy
központi szerepet játszik a község kulturális életében. Az iskola adja a
műsort a községi ünnepségeken – március 15-én, október 23-án -, s az iskola
kulturális rendezvényei is a leglátogatottabb programok. Ezen kívül
gyermekeink adnak műsort az idősek napján, anyák napján s mindenféle civil
szervezet által rendezett ünnepségen. Ez mutatja, hogy Köröstarcsán nagy
kereslet mutatkozik az iskola művészeti tevékenysége iránt. Adottságaink is
kivételesen jók, különösen a nevelőtestületi és a tanulólétszámhoz
viszonyítottan. Kiválóra minősített művészeti iskolánkat
|
|
..
Ennek az innovációnak az a célja, hogy
bemutassuk, mi milyen egyéni illetve kiscsoportos fejlesztést tervezünk
diákjainknak, hogy iskolánk elvégzése után felkészülten magabiztosan
folytathassák tanulmányaikat a középiskolában.
Az intézmény működési és gazdasági területének társadalmi helyzete A 18 év
alatti lakosok száma egyre kevesebb, a demográfiai mutatók kedvezőtlenek.
Több családnál nincs munkavégzésből eredő jövedelem, megélhetésüket a
gyermekek utáni folyósítások, támogatások, ellátások
|
|
|